Vecka 15

Hej!

Den här veckan blev det mycket matematik:) Vi repeterade hur multiplikationstabell två är uppbyggd, exempelvis genom att arbeta  i lärparen och skriva multiplikationen som en upprepad addition (multiplikation 3*2= 6 är samma sak som upprepad addition 2+2+2) och tvärtom. Vi började med ett nytt moment i matematiken där vi prövade att kontrollera att vi räknat rätt i en subtraktion med hjälp av en addition. Det var lite knepigt i början men efter att ha arbetat med laborativt material och fått öva både i matematikboken och tillsammans i lärparen där vi fick rätta varandras subbtraktionsuppgifter så upptäckte vi att en addition kan underlätta rättandet. Vi har även arbetat med att mäta olika stora föremål i klassrummet med hjälp av pappersremsor. Först fick vi förutsäga vilket av de föremål som vi skulle mäta som var längst. Vi pratade kring vad det är för skillnad på att förutsäga något och att gissa. Vi kom fram till att dörren var längst på höjden men att tavlan var längst på bredden                                               

Vi har även hunnit med att samtala kring olika ord som exempelvis vad en kejsare, padda, riddare är och hur de ser ut. Vi har fått veta fakta om clownfisken och repeterat vilka som är vokalerna i vårt alfabet.

Glad påsk önskar klass 1c (fröken fick skriva in i efterhand det som vi tog upp).

 

En reaktion på “Vecka 15

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *