Repetera geometriska begrepp.

Här fick eleverna arbeta i grupper där de skulle diskutera och skriva svar på olika frågor om geometriska begrepp som exempelvis  Vad är skillnaden mellan en linje och en sträcka? Eleverna fick besöka fem olika stationer med frågor som de skulle diskutera och svara på. Syftet med uppgiften var dels att repetera geometriska begrepp men också på att träna på att samarbeta. De är vana att arbeta i sina lär-par men det var ett tag sedan vi arbetade i större grupper ( 4st ). Eleverna fick olika roller i gruppen, sekreterare (antecknar vad gruppen kommer fram till), ordfördelare (ger ut ordet), berättare (läser uppgiften) och kontrollanten (kontrollerar att alla i gruppen förstått uppgiften).

Alla grupperna möte på olika svårigheter i samarbetet och det blev bra diskussioner både under tiden och efter lektionen när vi samtalade om hur det gått i de olika grupperna. Många upplevde att det blev lättare att samarbeta i slutet av lektionen och kände att det berodde på att de tränat sig då och vågade ta sin roll i gruppen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *